Sześciolatek w szkole

 

Krok po kroku

Planowane zmiany w systemie edukacji wejdą ? krok po kroku, rok po roku ? począwszy od roku szkolnego 2009/2010. W okresie wdrażania reformy szkoła podstawowa będzie pełniła funkcję punktu informacyjnego, przede wszystkim dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym niekorzystających z edukacji przedszkolnej.

W roku szkolnym 2009/2010 oraz 2010/2011 pięciolatki będą miały prawo do edukacji przedszkolnej. Od roku 2011/2012 wszystkie pięciolatki będą realizować obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Wszyscy rodzice dzieci urodzonych w roku 2003, 2004 i 2005 będą mieli prawo wyboru, czy ich dziecko idzie do szkoły jako sześcio- czy jako siedmiolatek. 

Rok po roku

Wprowadzanie obniżonego wieku rozpoczynania spełniania obowiązku szkolnego jest rozłożone na 3 lata szkolne (2009/2010, 2010/2011, 2011/2012). Rodzice dzieci urodzonych w 2003, 2004 i 2005 roku mają prawo, nie obowiązek, wysyłania swoich dzieci do szkoły. Warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły w tym okresie jest posiadanie przez szkołę odpowiednich warunków organizacyjnych a także wcześniejsze objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole.

Dyrektor szkoły podstawowej odpowiada za ewidencję wszystkich dzieci w obwodzie szkoły podlegających obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu. W projektowanym stanie prawnym zadaniem dyrektora szkoły jest zaproponowanie rodzicom istniejących w rejonie oraz jego okolicach miejsc i możliwości korzystania z edukacji przedszkolnej, oraz doradzanie, czy konkretne dziecko będzie się dobrze czuło, gdy rozpocznie edukację szkolną w aktualnych warunkach jego szkoły. Dyrektorzy mają trzy lata na dostosowanie szkoły do potrzeb najmłodszych uczniów, tak aby była ona przyjazna i bezpieczna. Powinni również na bieżąco oceniać stan przygotowań szkoły pod względem wyposażenia i aranżacji przestrzeni na potrzeby najmłodszych uczniów i informować o tym zainteresowanych rodziców. Rodzice natomiast przez te trzy lata mają prawo wyboru, czy do szkoły posłać swoje dziecko w wieku sześciu czy raczej siedmiu lat.

 

Diagnoza gotowości do nauki

W roku szkolnym poprzedzającym termin możliwego rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole nauczyciele wychowania przedszkolnego będą przeprowadzać diagnozę gotowości do nauki szkolnej. Celem diagnozy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

  • rodzicom, aby poznali stan gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole i mogli je odpowiednio do potrzeb w osiąganiu tej gotowości wspomagać,
  • nauczycielom przedszkola przy opracowaniu i realizowaniu indywidualnego programu wspomagania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym możliwe rozpoczęcie nauki w szkole w okresie od stycznia do maja,
  • pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko w przypadku zaobserwowania przez nauczyciela przedszkola potrzeby pogłębionej diagnozy związanej z jakiegoś rodzaju specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dziecka.

Zapewnienie uczniom lepszych szans edukacyjnych

Jednym z zadań wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci tak, aby je dobrze przygotować do szkoły. Bywa jednak, że to nie wystarcza. Dlatego nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej mają obowiązek systematycznego analizowania postępów swych uczniów. Jeżeli okaże się, że któryś z nich ma nadmierne trudności w wykonaniu tego, z czym radzą sobie rówieśnicy, trzeba przeprowadzić nauczycielskie rozpoznanie przyczyn czyli diagnozę pedagogiczną. Następnie zaplanować i zorganizować zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla tych uczniów.

Tekst pochodzi ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej

film